Uwodornienie dwutlenku węgla do paliw: Preparatyka i
charakterystyka katalizatorów do produkcji metanu.
Tematyka
związana z klimatem należy do jednych z najbardziej skomplikowanych
i najważniejszych problemów zarówno w świecie nauki jak i
przemysłu, w szczególności dotyczy to meterologii i ekologii.
Większość procesów technologicznych związanych z produkcją i
energetyką wiąże się z zagrożeniem zanieczyszczenia środowiska.
Rozwój
ekonomiczny niesie ze sobą stały wzrost szkodliwych wpływów
działalności człowieka na środowiska. Intensywne badania i
eksploatacja naturalnych zasobów powoduje degradację i zaburzenia
naturalnego środowiska, które spowodowane jest głownie przez
wzrost populacji oraz postęp technologiczny, co powoduje znaczne
emisje zanieczyszczeń.
Emisje
gazów powodują znaczny wzrost średniej temperatury globu i
powodują nieodwracalne szkody środowiska i mogą być przyczyną
śmiercionośnych katastrof ekologicznych. Gazy, które powodują to
zjawisko nazywane są potocznie gazami cieplarnianymi i należą do
nich głównie:
- para
wodna,
-
dwutlenek węgla,
- tlenki
azotu, oraz
- metan.
Znaczna
ilość tych gazów, które dostają się do atmosfery związana jest
z produkcją, w szczególności dotyczy to:
-
przetwórstwo stali,
-
elektrownie,
-
elektrociepłownie,
-
spalarnie śmieci.
W
niniejszej pracy koncentrowano się na usuwaniu ze środowiska
dwutlenku węgla, którego ilość każdego roku dramatycznie
wzrasta.
Rysunek
1 ze strony 6, obrazuje udział poszczególnych gazów cieplarnianych
wpływających na globalne ocieplenie klimatu. Dwutlenek węgla
stanowi znaczny wpływ na zniszczenie klimatu i jest to powód dla
którego zajęto się nim w tej pracy badawczej.
Obecnie
znanych jest wiele metod usuwania dwutlenku węgla, lecz w niniejszej
pracy koncentrowano się na metodzie uwodornienia CO2 do
paliw, które można w łatwy sposób przetworzyć, zmagazynować i
przetransportować. Jest to technologia znana i badana od wielu lat,
lecz w dalszym ciągu jest ona nieopłacalna, aby można było ją
wykorzystać na skalę przemysłową i intensywnie poszukuje się
nowych katalizatorów.
Badania
do pracy przeprowadzone zostały w Instytucie Chemii Nieorganicznej w
Grupie Materiałów Katalitycznych na Uniwersytecie w Barcelonie w
ramach programu Erasmus.
Celem
pracy było przygotowanie i scharakteryzowanie katalizatorów, w
których nośnikiem były mieszane tlenki ZnO-Ga2O3
oraz ZnO-La2O3, a metalami aktywnymi były Co,
Cu i Rh.
W pracy
zsyntezowano dziesięć katalizatorów, w których nośniki były
przygotowano przez strącenie metodą mocznikową a następnie
kalcynacji lub modyfikowaną metodą mikrofalową.
W tabeli
1, zebrano wszystkie przygotowanie katalizatory oraz przedstawiono
ich skład i metodę ich przygotowania. Katalizatory
oznaczone jako CoCuZnGa-2MW i CoCuZnLa-2MW, zostały przygotowane
podwójną metodą mikrofalową, z zastosowaniem identycznych
ustawień aparatury.
W
badaniach próbowano otrzymać następujące procentowe zawartości
poszczególnych składników:
Nośnik:
90% Zn i 10% Ga lub 10% La.
Metal
aktywny: 15% Co, 15%Cu i 0,5% Rh ( dotyczy katalizatorów
zawierających atomy Rh).
Tabla
1. Skład katalizatorów oraz metoda przygotowania.
Catalyst NAME
|
ZnO
|
Ga2O3
|
La2O3
|
Co
|
Cu
|
Rh
|
CM
|
MW
|
CoCuZnLa-CM
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
-
|
CoCuRhZnLa-CM
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
CoCuZnGa-CM
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
+
|
-
|
CoCuRhZnGa-CM
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
CoCuZnGa-MW
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
CoCuRhZnGa-MW
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
CoCuZnGa-2MW
|
+
|
+
|
-
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
CoCuZnLa-MW
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
CoCuRhZnLa-MW
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
+
|
-
|
+
|
CoCuZnLa-2MW
|
+
|
-
|
+
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
- (CM – metoda kalcynacji , MW – metoda mikrofalowa)
Na rysunku 2 ze strony 10, zobrazowano poszczególne etapy
przygotowania katalizatorów. Każdy z tych etapów zaczynał się od
destylacji prostej składników w temperaturze 95˚C przez 4 godziny
w celu zajścia reakcji wytworzenia się tlenków metali, które po
przefiltrowaniu, wysuszeniu i skruszeniu poddano termicznej obróbce
za pomocą dwóch rożnych metod: standardowej kalcynacji w
temperaturze 350˚ oraz promieniowaniu mikrofalowemu w temperaturze
250˚C.
Warunki i
ustawienia tych metod przedstawiono na rysunku 2 i tabeli 4 na
stronie 11.
Użycie
tych dwóch różnych technik, pozwoliło na zbadanie wpływu metody
przygotowania nośnika na reakcje katalityczne.
Kolejnym
etapem była impregnacja roztworami odpowiednich soli metali,
suszenie przez całą noc w temperaturze 80˚C, kruszenie po czym
dokonano testów katalitycznych.
Dokładnie
ilości użytych substancji opisane zostały w rozdziale II.1.
Wszystkie
z katalizatorów scharakteryzowane zostały za pomocą następujących
metod:
- analiza
składu chemicznego IPC,
- BET,
- XRD
przed i po reakcji katalitycznej,
- TPR,
- reakcja
uwodornienia CO2.
Na
podstawie wyników z TPR obliczono korzystne warunki redukcji, które
użyto do reakcji redukcji powierzchni katalizatorów oraz reakcji
uwodornienia CO2.
Informacje
uzyskane z XRD oraz BET dostarczyły cenne wiadomości na temat
struktury oraz powierzchni katalizatorów, które pomogły z
przeanalizowaniu wyników.
Test
katalizatorów wykonany został w warunkach przedstawionych na
rysunku 7 (str.17), po uprzednim zredukowaniu go w warunkach
zobrazowanych na rysunku 6 (str.18).
Katalizatory
zostały przetestowana dla ciśnienia 30 bar oraz 45 bar w
temperaturach od 250 do 270˚C.
Na
rysunku 18 (str.32) i 21 (str.33), przedstawiono przykładowe wyniki
reakcji uwodornienia CO2 dla katalizatorów przygotowanych
metodą kalcynacji pod ciśnieniem 30 bar.
Można
zaobserwować, iż większość tych katalizatorów posiada wysoką
selektywność do tworzenia się metanu oraz stopień konwersji CO2
dochodzi nawet do 30%.
Z
wyników katalitycznych i informacji dostarczonych z TPR, XRD, BET,
ICP wysunięto następujące wnioski:
1.
Katalizatory zawierające atomu Rh wykazują nieco wyższą
powierzchnię właściwą niż katalizatory bez atomów Rh tylko w
przypadku katalizatorów przygotowanych metodą kalcynacji.
2. Dla
katalizatorów przygotowanych metodą mikrofalową i zawierających
atomy Rh zaobserwowano około dziesięciokrotne obniżenie się
powierzchni właściwej katalizatorów.
3.
Podwójne użycie promieniowania mikrofalowego spowodowało obniżenie
powierzchni właściwej, co jest ważne, ponieważ, używając tej
techniki można kontrolować i projektować nowe katalizatory.
4. Wyniki
z TPR dały informację, że wszystkie katalizatory mogą być
zredukowane w temperaturze pomiędzy 200 a 250˚C i eksperymentalna
konsumpcja wodoru jest poniżej 9 mmol/g katalizatora.
5.
Temperatura redukcji katalizatorów przygotowanych metodą
mikrofalową i bazującą na nośniku ZnO-La2O3
jest wyższa niż temperatura redukcji dla katalizatorów bazujących
na nośniku ZnO-Ga2O3.
6.
Głównym produktem uwodornienia CO2 był metan i
najwyższą selektywnością, która osiągnęła około 99%,
wykazywał się katalizator CoCuZnLa-CM.
7.
Dodatek atomów Rh powoduje obniżenie ogólnej konwersji CO2
i zmienia kierunek reakcji do tworzenia się CO, co sprawia, że
katalizatory z dodatkiem Rh nie są atrakcyjnym kandydatem do
tworzenia się paliw z CO2.
8.
Podwójna metoda mikrofalowa powoduje zmianę kierunku reakcji w
stronę tworzenia się metanolu.
9. Wzrost
temperatury z 250 do 270˚C oraz wzrost ciśnienia z 30 do 45 bar,
nie daje znacznie lepszych wyników tej reakcji.
10.
Katalizator CoCuZnLa-CM daje najlepsze wyniki pod ciśnieniem 30 bar
i osiąga powyżej 30% ogólnej konwersji CO2 oraz
selektywności do metanu powyżej 99%. Dodatkowo katalizator ten jest
najtańszym katalizatorem.
11.
Synteza katalizatorów bazujących na nośniku z domieszką atomów
Ga, nie jest opłacalna pod każdym aspektem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz